Citytrip naar Istanbul

Van naaien is er de laatste week niet veel van in huis gekomen. Het was een week van wassen, strijken en plooien. Vorige week gingen we op citytrip naar een prachtige stad waar heel veel te bekijken viel. De kindjes gingen op vakantie bij de tante's en nonkel's.
Na de foto's van Eva te zien had ik er nog meer zin om te vertrekken.

Met 12 trokken we met de trein richting Zaventem.

We hebben heel veel gezien. Vind het dan ook een hele moeilijke keuze om foto's te selecteren tussen al deze dat we getrokken hebben.
De vrijdag gingen we hele dag op toer. 's morgen met de regenjas, en is ook wel te merken aan de wat donkere foto's.
We wandelen door het Gulhane Park dat naast het Topkapi Paleis ligt. Deze stond vol prachtige tulpen.
Een prachtig landschap om door te wandelen.

Daarna wandelden we verder naar de Hagia Sophia.
We moesten even in de regen in de rij staan aanschuiven.
Maar daar kochten we de museumpas die onze de komende dagen nog zou helpen om een grote rij wachtenden voor ons over te slaan :)
Binnenin waren ze bezig met een renovatie vandaar de stellingen.

In de namiddag konden we deze pracht al trekken met een blauwe lucht een een zalig zonnetje.

Door het vrijdag gebed konden we nog niet binnen in de blauwe moskee.
Dan gingen we maar eerst op zoek naar de vismarkt. daar verorberden we onze lunch in een plaatselijk visrestaurant. daar werden we nog eens verwend!

Dit was het uitzicht dat we hadden vanuit het restaurant.
Na de lunch trokken we opnieuw richting blauwe Mosque. Moet je zeker bezoeken!

We maakten nog een stop op weg naar de Grand Bazaar. We doken eerst nog eens onder de grond in de Cistern.
Dan trokken we richting Grand Bazaar! Wat was me dat! Eén groot doolhof. Het ene kraam naast het ander. En dan konden de benen en voeten niet meer mee en trokken we richting hotel.

De zaterdag deden we een daguitstap met de bus. Om 8.15u werden we opgehaald en om 22u waren we pas terug in het hotel.

We werden eerste gebracht naar de Golden Horn waar een boor lag te wachten voor een vaart op de Golden Horn en de Bosphorus.
Zo kwamen we ook langs het deel in Azië.
Na de boot gingen we met de bus richting kabelbaan om nog een zicht te hebben over Istanbul. Er was in de uitstap ook een plaatselijk lunch voorzien. daar konden we ons vullen aan een buffet.
We bezochten ook een ledershop met hele mooie handtassen. Maar we hebben ze toch daar gelaten.

In de namiddag bezochten we Dolmabahce Palace. Daar kregen we een rondleiding en konden we daar de prachtige tuin wandelen.

Daarna verlieten we kort even Europa en gingen we naar een uitkijkpunt in Azië.

Op de terug weg zette de bus ons af aan de kruidenmarkt waar we nog even rondliepen en dan iets gingen zoeken om te gaan eten.

Op zondagmorgen stonden we om 8.45u al aan de ingang van de Topkapi Palace. De rij aan de kassa konden we overslaan, want die was dan al lang en om 11u was het bijna niet meer te doen om te staan aanschuiven aan de kassa. De Museumpas is dus wel aan te raden. Daar heb ik mijn ogen uitgekeken naar al dat pracht en heel veeeeel foto's getrokken.
Wil er alvast een paar delen met jullie.

Na een bezoek van een grote 2 u namen we de tram richting Taksim plein.
Jah op mijn gemak was ik daar toch wel niet.

Na de lunch werd duidelijk waarom. We namen de winkelstraat naar beneden om terug te wandelen. Maar werden in het midden tegen gehouden door een  boze bende voetbalsupporters.

Bijna aan het water gingen we naar boven in de Galata Tower. Met terug een prachtig uitzicht op het oude deel van Istanbul.

Er werd ook nog een terras gedaan. Maar een met bier, want te dicht van een moskee vindt je geen bier.

Istanbul is wel een heel drukke stad, zoals je hier wel kan zien.
We aten wat vroeger dan de andere dagen want we deden 's avonds nog een Turks Badhuis waar ik een scrub, schuimmassage en honing massage kreeg. ZALIG!!

Maar van al die massage en sauna krijgt n'een mens wel dorst. dus volgende we de mannen die de avond voordien ook op stap geweest waren.

De maandag voor vertrek deden we nog een bezoek aan Süleymaniye Mosque.

Het was een heel boeiende Citytrip. Aan iedereen aan te raden.
Bedankt aan iedereen voor het leuke gezelschap!